واشنگتن، دی سی – همزمان با برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک این هفته، شورای ملی ایرانیان آمریکایی (نایاک) از دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، و مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، میخواهد که مستقیماً در نیویورک دیدار کنند تا تنشها کاهش یابد و مسیر روابط میان آمریکا و ایران بهجای جنگ به سوی صلح هدایت شود
«ما در آستانه پیامدهایی فاجعهبار برای همه طرفها قرار داریم ـ ایالات متحده در خطر آن است که توسط نتانیاهو به جنگی بیپایان دیگر در خاورمیانه کشیده شود؛ جنگی که سربازان آمریکایی و غیرنظامیان ایرانی را در تیررس قرار میدهد»، جمال عبدی، رئیس نایاک، گفت: «اکنون زمان آن است که رهبران واقعی با شجاعت از این لحظه استفاده کنند، مانع جنگی قابل اجتناب شوند و راهحلی دیپلماتیک برای صلح در منطقه بسازند
برای چنین ابتکاری، شتاب و زمینه لازم وجود دارد. در ایران، جناحهای عمده میانهرو خواستار آن هستند که پزشکیان مستقیماً با ترامپ دیدار کند. در ایالات متحده نیز، پایگاه طرفداران رئیسجمهور ترامپ، مشهور به «مگا»، بهروشنی صلح و دیپلماسی را بجای پرداخت مالیات بیشتر برای جنگهای دوردست ترجیح میدهد. اگر هر یک از رهبران بخواهد بهعنوان کسی در یادها بماند که صلح و رفاه را پیش برد، نه جنگ و ویرانی را، باید فوراً اقدام کند. مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک فرصتی منحصربهفرد برای اقدام پیش از آنکه دیر شود فراهم میآورد
«میدانیم که مقامات جمهوری اسلامی نسبت به دیدار مستقیم با آمریکا حساسیت دارند، اما اگر بخواهند با شرایط کنونی همراه شوند و راهحلی ارائه دهند که به نفع مردم ایران باشد، بهترین گزینه در حال حاضر گفتوگوی مستقیم با رئیسجمهور آمریکا است»، جمال عبدي اضافه کرد: «همچنین میدانیم که فشار عظیمی از سوی جریانات سیاسی ذینفوذ در واشنگتن و تلآویو بر ترامپ وارد میشود تا دیپلماسی را کنار بگذارد. اما رئیسجمهور باید نگاه کند که چگونه دولتهای پیشین آمریکا، مانند دولت بوش، گزینههای دیپلماتیک را کنار گذاشتند و کشور را درگیر یک نسل از جنگهای خاورمیانه کردند. ترامپ نباید همان مسیر را دنبال کند
در غیاب یک راهحل دیپلماتیک، از سرگیری درگیریهای نظامی قریبالوقوع به نظر میرسد. بسیاری انتظار دارند که جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران دوباره آغاز شود، چرا که مقامهای ارشد اسرائیلی آشکارا نشان دادهاند کارزار نظامیشان هنوز به پایان نرسیده و اسناد محرمانهای که اخیراً فاش شده حاکی از آن است که هدف نهایی، حمله به زیرساختهای غیرنظامی ایران و فروپاشی کشور است. رئیسجمهور ترامپ بارها مدعی شده که به پایان دادن تعدادی از منازعات بینالمللی کمک کرده است، اما ایران در میان آنها نبوده است
«اگر رئیسجمهور ترامپ بهدنبال جایزه صلح نوبل است، بهترین فرصت او رسیدن به توافقی است که از جنگ با ایران جلوگیری کند، مانع کشیده شدن پای آمریکا به درگیریهای بیشتر توسط اسرائیل شود و راه دستیابی ایران به سلاح هستهای را مسدود کند»، عبدي گفت: «ممکن است وزیر امور خارجه ایران همچنان با سه کشور اروپایی درگیر گفتوگو باشد، اما اروپا با فعال کردن مکانیسم ماشه عملاً همه ابزارهای واقعی فشار را از دست داده است. تمرکز نباید روی واسطهها باشد ـ ایران باید مستقیماً به سراغ بالاترین سطح برود و با ترامپ گفتوگو کند